Analyse af leverandører til vindmølleindustrien 2016

Wind Denmark har igen i 2016 udarbejdet en analyse af, hvordan leverandørerne i vindindustrien har det. Rapporten er udgivet i oktober 2016 og giver bl.a. et indblik i de forventninger, som leverandørerne i vindmølleindustrien har. Vindmølleproducenter, energiselskaber og vindmølleejere er derfor ikke medtaget i analysen.

Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse foretaget i sommeren 2016 og omfatter svar fra 109 leverandører, hvilket svarer til 51 pct. af de adspurgte. Alle disse er medlemmer af Wind Denmark. Leverandøranalysen indbefatter omsætningstal mm. fra 2015 samt forventninger til udviklingen 12 måneder frem fra svartidspunktet.

Sidste gang analysen blev foretaget var i 2015, hvor 110 leverandører deltog. Data og resultater i de to analyser er ikke direkte sammenlignelige, da der ikke er direkte sammenfald mellem de medvirkende virksomheder på tværs af årene. Det er sjette gang, at Wind Denmark gennemfører Leverandøranalysen.

Hovedresultater 

  • Leverandørernes tre største udfordringer i 2016 er: “vækst/ vedligeholdelse af kundernes efterspørgsel”, “adgang til kvalificeret arbejdskraft” og “forbedring/vedligeholdelse af marginer”.
  • Leverandørerne forholder sig overordnet set positivt til omsætnings- og beskæftigelsesudviklingen i Danmark i de kommende 12 måneder.
  • Leverandørerne forventer at opnå hovedparten af deres vækst på det europæiske marked og i særlig grad på det nordeuropæiske marked.
  •  81 pct. af leverandørerne forholder sig positivt til deres konkurrenceevne.
  • 54 pct. af leverandørerne forventer at deltage i M&A-aktiviteter (sammenlægninger og opkøb) inden for de næste 12 måneder.
  • 45 pct. af leverandørerne er positivt indstillet over for samarbejde med finansielle investorer.
  • 45 pct. af de adspurgte virksomheder har deltaget i et F&U-samarbejde med et eller flere universiteter inden for de sidste 5 år. 38 pct. deltager i F&U-samarbejder med et eller flere universiteter på nuværende tidspunkt.
  • De store virksomheder realiserer i højere grad F&U-samarbejder end de små og mellemstore virksomheder (SMV’er). 56 pct. af de store virksomheder deltager i F&U-samarbejder på nuværende tidspunkt mod 34 pct. af SMV’erne.